Gå ner i vikt genom att sova bättre

Sov bättre och gå ner i vikt, kan det verkligen stämma? När du inte sover bra och vaknar trött är det lätt att ta enkla genvägar för att ta sig igenom dagen. Hämtmat på kvällen för att man inte orkar laga mat och förmodligen orkar man inte träna heller när man har sovit dåligt eller blir trött väldigt fort tidigt in på träningspasset. Det är inget bra recept för att gå ner i vikt.

Lite sömn leder till dåliga beslut

När man sover dåligt blir inte bara kroppen trött utan även hjärnan. Sömnbristen stör aktiviteten i hjärnans främre lob som är platsen för beslutsfattande och impulskontroll. Det är lite som att vara berusad. Du har inte den mentala skärpan att fatta bra beslut. Då är det betydligt svårare att gå ner i vikt.

Forskning har visat att när människor svältes av sömn, ökade småätandet på kvällen, och de var mer benägna att välja livsmedel med mycket kolhydrater i. I en annan studie valde sömnberövade deltagare livsmedel med dubbelt så mycket fett i som de som sov minst 8 timmar.

Bra sömn är mental styrka

Får du för lite sömn utlöser kroppen kortisol som är ett stresshormon. Detta hormon skickar signaler till din kropp att spara energi för att hålla dig vaken. Vilket gör att automatiskt väljer att äta mer energirikt. Det hjälper dig inte att gå ner i vikt.

Vill du enklare och snabbare gå ner i vikt, se till att få rätt mängd sömn och bra sömn. Får du rätt mängd sömn får du framförallt dessa fördelar:

  • Sömn kan hjälpa dig stå emot onyttigheter
  • Sömn kan göra så att du orkar träna mer och hårdare

Vilket gör att du snabbare kommer gå ner i vikt.

För att mäta din sömn kika in på vår sida med bra sömntrackers.